PRICHÁDZAJÚ REHOĽNÉ SESTRY MATKY TEREZY
Moja púť do tejto rehole začala pred 11 rokmi, keď Matka Tereza prišla do Čadce. Vôbec nič som o nej ale nevedel. Pod vedením bývalého dekana M. Kavora sme pripravovali dom pre sestričky, potom sme im pomáhali usadzovať sa tu, učiť sa jazyk. Postupne ako som sa s nimi viac a viac stretával, obdivoval som ich ducha jednoduchosti, obety, ich radosť a modlitby. Často som k nim poobede chodieval na adorácie. Páčil sa mi ich spôsob života a evanjelizácie, radostný komunitný život, práca spojená s modlitbou, služba jednoduchým ľuďom, pomoc ženám, ktoré mali ťažkosti.
Z NITRY DO RÍMA A MEXIKA
Neskoršie som vstúpil do seminára v Nitre, pretože som cítil v sebe kňazské povolanie. V seminári som bol veľmi šťastný, ale stále mi niečo chýbalo. Pán Ježiš ma volal k niečomu ďalšiemu. Chcel som vstúpiť do ich mužskej rehole, no sestričky ma stále odrádzali, hovorili mi, zabudni na to, buď dobrým diecéznym kňazom. Ale ja som bol rozhodnutý a odišiel som do Mexika. Po štyroch rokoch seminára v Nitre som musel začínať skoro od začiatku. Absolvoval som sedem rokov rehoľných formácií, medzitým som študoval teológiu v Ríme. Sú určité etapy vo formácií, keď neštudujete, ale snažíte sa v modlitbe budovať kontakt s Bohom, slúžite chudobným, aby ste ich poznali a priblížili sa im. Keď pripočítam štyri roky v diecéznom seminári v Nitre, bol som za kňaza vysvätený po 11 rokoch! Pred Bohom, slobodne, vedome a v plnom poznaní sme skladali štyri sľuby: chudoby, čistoty, poslušnosti a služby najchudobnejším.
MESTO NA HRANICIACH
Tijuana sa nachádza na hraniciach s USA. Je tam obrovská migrácia obyvateľstva, cez hranicu sa pašujú drogy, rôzny tovar i ľudia. Tí, ktorým sa nepodarí dostať sa do USA sa usadzujú v meste. Sú to ľudia z celého Mexika, strednej a južnej Ameriky. Ostávajú tu pracovať, pretože je tam veľa fabrík - pobočiek veľkých svetových firiem. Nezarobia síce veľa, ale viac ako doma. Vďaka prisťahovalcom vzrástol počet obyvateľov mesta za posledných 30 rokov zo 450 tisíc na tri až štyri milióny. Presný počet obyvateľov nepozná nikto.
Sever Mexika tvorí polopúšť s kaktusmi. Táto oblasť sa nazýva aj spodná Kalifornia. Letá sú horúce a zimy daždivé. Je šťastím pre chudobných, ktorí bývajú v rôznych kartónových a drevotrieskových domoch, že tam nesneží.
Mexičania sú veľmi príjemní, láskaví ľudia. Dobre sa s nimi spolupracuje. 90 percent obyvateľov je katolíkov. Chodievajú do kostola, zaujímajú sa o Boha, majú veľkú úctu ku kňazom. Aj tí, ktorí do kostola nechodia, sú vo svojej prirodzenosti veriaci a vážia si kňazov. Pre nich je kňaz boží muž a s Bohom si to nechcú rozhádzať. Kňaza a doktora tam nikto nenapadne. V Tijuane máme materský dom - základňu kde máme seminár. Tam sa pripravujeme na misijnú činnosť. V reholi pôsobíme šiesti kňazi z rôznych krajín sveta a tak dorozumievacím jazykom je angličtina. S Mexičanmi hovoríme po španielsky. Keď som do Mexika prišiel, neovládal som ani jednu túto reč. V Ríme som sa naučil aj po taliansky.
Vstávame ráno o piatej. Po modlitbe a raňajkách upratujeme dom. Práčky nemáme, odev si perieme sami. Doobeda i poobede navštevujeme chudobných, bezdomovcov, chodíme do nemocníc a väzníc. Tie sú iné ako u nás. Odsúdený si berie k sebe aj manželku s deťmi, takže väznica je vlastne malým mestečkom. Na obed máme polhodinovú prestávku, aby sme načerpali sily. Chodievame aj do seminára a robíme informačne prednášky asi pre 20 bohoslovcov, z celého sveta, ktorí u nás študujú teológiu. V dome nie je televízor ani rádio, aby sme sa viac zjednotili s chudobnými, čítame iba noviny.
POMOC Z USA
Aby sme mali voľnosť pohybu, nemáme farnosti. Niekoľko kilometrov od hraníc v USA leží mesto San Diego. Tam si chodievame pre poštu, pretože v USA funguje pošta rýchlejšie, bezpečnejšie a lacnejšie ako v Mexiku. Máme tam aj asociáciu - laických spolupracovníkov i priateľov kňazov, ktorí nám pomáhajú.
Z jedného benediktínskeho kláštora nám posielajú pravidelne pre našich chudobných zásielky potravín i šatstva.
BOH ČLOVEKA MILUJE STÁLE
Sestričky sa viac starajú o materiálnu pomoc chudobným, my kňazi sa viac venujeme duchovnej podpore, aby ľudia rástli v láske medzi sebou a v láske k Bohu. Našou hlavnou úlohou je teda duchovná služba tým najchudobnejším. Prinášame im Ježiša a jeho posolstvo lásky a milosrdenstva.
Keď Ježiš riekol na kríži "Žíznim", tak nemal len smäd po vode, ale po ľuďoch, po ľudskej láske. Toto je podstatou našej duchovnosti. Čokoľvek človek urobí, Boh ho stále miluje stále po ňom žízni.
AKÁ BOLA MATKA TEREZA
Pán Boh poslal Matku Terezu najchudobnejším aby im povedal, že ľudská dôstojnosť nezávisí od peňazí a že aj ten najchudobnejší človek je milovaný Bohom. Matku Terezu som videl po prvýkrát v roku 1990 a potom ešte tri či štyri razy. Zapôsobila na mňa nádherným dojmom. Bola to úplne normálna jednoduchá žena. Keď s vami hovorila, venovala vám celú svoju pozornosť, celé svoje srdce. V tom okamihu ste mali pocit, že na svete existujete iba vy.
OPAŤ DO MEXIKA
Koncom júla pôjdem naspäť do Mexika a tam bude pokračovať moja misia. V seminári sa budem kontaktovať s tými, ktorý by radi vstúpili do našej rehole a žili duchom Matky Terezy.
Pripravil ALOJZ STRÁŇAVA. Snímky archív P. K
ZÁZRAK NA KOPCI TEPEYAK
(článok prevzatý z magazínu KYSUCE, rok 2001)
Na deviatej strane nám brat Peter Kučák približuje svoju cestu do rehole Misionárov lásky a hovorí o svojej práci a živote v Mexiku. Pri jeho návšteve v redakcii nás zaujalo aj zaujímavé rozprávanie o udalostiach v Guadelupe. pre veľkú väčšinu našich ľudí doteraz úplne neznámych.
KRVAVÉ NÁBOŽENSTVO AZTÉKOV
Pôvodní obyvatelia Mexika -Aztékovia boli pohania. Uctievali viacero bohov a obetovali im ľudské srdcia, ktoré zaživa vyrezávali obetiam z hrude. Keď roku 1521 Hernan Cortéz dobyl Mexiko, do krajiny prišli aj prví misionári. Ich pokusy priblížiť pôvodným obyvateľom kresťanskú vieru boli márne kým neprišli spomínané udalosti v Guadelupe.
ZJAVENIE NA KOPCI TEPEYAK
Už pokrstenému Indiánovi Juanovi Diegovi sa v roku 1531 na kopci Tepeyac zjavila Panna Mária - Matka Božia. Oznámila mu, nech biskupovi povie, aby na tomto mieste postavil chrám Boží. V chráme chce preukazovať milosrdenstvo, lásku a spásu všetkým Indiánom, ktorí ju budú uctievať a chcú spoznať jej syna.
DECEMBROVÉ RUŽE
Biskup Juan de Zumarraga mu neveril a žiadal ďalší dôkaz - zázrak. A tak 12. decembra 1531 priniesol biskupovi Juan Diego z ináč pustého kopca Tepeyac nádherné ruže. Keď ich vyberal z plášťa, zjavil sa mu na ňom obraz Panny Márie. Vtedy mu biskup uveril a obraz si zavesil do svojej kaplnky.
OBRAZ, KTORÝ NEMAĽOVAL ČLOVEK
Plátno obrazu plášťa je zo surových agávových vláken (druh kaktusu) a na maľovanie sa nehodí. Vedci zistili, že farby nie sú rastlinného, živočíšneho ani minerálneho pôvodu. Surové agávové vlákna a plátno z nich vyrobené sa rozpadáva po dvadsiatich rokoch. Hoci vlákna i plátno majú už 470 rokov, sú úplne zachovalé. Prvých sto rokov nebol obraz zasklený a bol vystavený rôznym poveternostným vplyvom. Veriaci sa ho dlhé roky dotýkali a vôbec nie je poškodený. V roku 1921 vybuchla pri obraze bomba. Všetky predmety v blízkosti boli zničené a poškodené, no obrazu sa nič nestalo. Dokonca sa nerozbilo ani sklo.
Z POHANOV KRESŤANIA
Pre Mexičanov je tento obraz ikonou. Po udalostiach v Guadelupe bolo už pre misionárov ľahké povedať, že ako ste vy obetovali ľudské obete, Ježiš Kristus tiež obetoval svoju krv Bohu - otcovi. Aj pôvodní obyvatelia vo svojom náboženstve očakávali ženu, ktorá im porodí Boha a tak pohanské náboženstvo bolo prípravou pre kresťanstvo. Ich Panna Mária má tmavú tvár a čierne vlasy. Je ako oni - Indiánka. Rozhodujúcim spôsobom ovplyvnila prechod Indiánov na kresťanskú vieru. Obraz je umiestnený v novej bazilike v Mexiko City a ročne si ho pozrie 20 miliónov ľudí.
Pripravil ALOJZ STRAŇAVA, snímky archív
STIAHNITE SI KNIHU O GUADALUPE ZDARMA:
Slovenský preklad knihy Francisa Johnsona "Zázrak v Guadalupe" .
História najväčšieho mariánskeho pútnického miesta na svete v Mexiku.
Textový súbor pre Word je zazipovaný. Môžete si ho stiahnuť!
MISIONÁRI UTÍŠUJÚCI SMAD PO BOHU
(prevzaté z týždenníka - Katolícke Noviny 25.4.2004)
Žíznim!" vyriekol Ježiš na kríži a práve tento výkrik sa stal heslom rehole Misionárov lásky, ktorú roku 1963 založila Matka Terézia spolu s austrálskym bratom Andrewom ako mužskú vetvu Misionárok lásky. "Ježišove slová nevyjadrujú len smäd po vode, ale aj po ľuďoch a ľudskej láske," vysvetľuje páter PETER KUČÁK MC, jediný Slovák v neveľkej rodine misionárov lásky, ktorí svoj život zasvätili službe najbiednejším.
Cesta k povolaniu
Keď roku 1990 do jeho rodného mesta Čadce prišli Misionárky lásky, obdivoval predovšetkým ich ducha jednoduchosti a obety. „Páčil sa mi ich spôsob života a evanjelizácie -práca spojená s modlitbou, komunitný život a služba tým, ktorí majú ťažkosti," spomína Peter Kučák. Bol už štyri roky v nitrianskom seminári, keď sa rozhodol vstúpiť do rehole Misionárov lásky.
Náročná formácia
Peter, rovnako ako jeho spolubratia, musel absolvovať sedem rokov rehoľnej formácie, a medzitým vyštudoval teológiu v Ríme. Po dlhej a neľahkej príprave zložil štyri rehoľné sľuby - sľub chudoby, čistoty, poslušnosti a služby najchudobnejším. Misionári lásky sa starajú predovšetkým o duchovnú službu najchudobnejším, ktorým prinášajú Ježišovo posolstvo lásky a milosrdenstva.
Do Mexika a Guatemaly
Prvým pôsobiskom slovenského misionára sa stalo mesto Tijuana v severnom Mexiku, kde sa nachádza materský dom rehole i seminár. Misionári sa venujú najmä bezdomovcom, chudobným a ľuďom vo väzniciach a prednášajú bohoslovcom. Po dvoch rokoch prežitých v Mexiku sa novým misijným pôsobiskom P. Kučáka stala ďalšia zo sužovaných krajín Latinskej Ameriky - Guatemala.
Medzi horami a dolami
Misia Tamahú leží v jednej z najchudobnejších guatemalských diecéz. V horách je roztrúsených asi 25 dedín indiánskeho kmeňa Kekčí, v údolí si zas našli svoj domov príslušníci kmeňa Pokomčí. Obyvatelia hovoria väčšinou obidvoma jazykmi a mnohí z nich aj po španielsky. „Život Indiánov je úzko spätý s prírodou a so silnou vierou v Boha. Nemajú lieky ani peniaze, preto sú ich jediným útočiskom prírodné liečivá a modlitba," vysvetľuje Peter Kučák. V tejto oblasti je vysoká úmrtnosť detí a väčšina obyvateľov nevie čítať ani písať. Mnohé deti nechodia do školy, lebo musia pracovať na poliach a v lesoch. Pôvodným obyvateľom bola násilne odobratá zem a dnes vlastní pôdu len jedna dedina kmeňa Kekčí. Ľudia sú nútení za nízku mzdu pracovať na farmách bohatých prisťahovalcov.
Radostné prežívanie viery
Na svätú omšu sa rodiny zhromažďujú už jednu alebo dve hodiny vopred - modlia sa ruženec a spievajú za sprievodu marimby. Po omši všetci spolu jedia zapekané fazuľové placky a pijú kávu. Celú noc zostanú sedieť pri ohni a plní radosti sa rozprávajú. Keď raz prišiel Peter na návštevu k jednej starej žene, privítala ho priam rozprávková atmosféra - v zadymenej izbe s hlinenou podlahou bol len malý stolík s kvetinami, obrázky svätých a niekoľko horiacich sviečok. Na druhej strane domčeka v kúte za bambusovou stenou pripravovala hostiteľka na pahrebe bočitos - žemličky z kukuričnej múky, každodenný chlieb Indiánov. „Je to nádherná skúsenosť - dotýkať sa Ježiša v chudobných," vyznáva P. Kučák, ktorý si naplno uvedomuje, že tisícky ľudí, podobne ako táto stará žena, prežijú svoj život v boji s materiálnym nedostatkom, ale so srdcom plným radosti a odovzdanosti.
Aktivity farnosti
Misionári lásky v rámci svojej služby navštevujú jednotlivé dediny farnosti a pripravujú katechézu pre veriacich. Pretože misiu sužujú rozličné choroby, zorganizovali tri lekárske týždne, počas ktorých prišlo 49 zdravotníckych pracovníkov z USA a ošetrili okolo štyritisíc ľudí. Venujú sa aj práci s mládežou a deťmi, preto sa v jednej zo svojich misijných staníc rozhodli postaviť školu a malý kostol. Škola bude slúžiť deťom z chudobných rodín, ktoré si nemôžu dovoliť platiť školské poplatky.
Misiu Tamahú môžete podporiť
poslaním finančného daru
na číslo účtu 3090161409/3100, Ľudová banka. (stále aktuálny účet)
pripravila MARTINA GROCHÁLOVÁ, Katolícke Noviny 25.4.2004
Peter Kučák, misionár M.C.